Reisschema
 Dag 1: Heenreis
 Dag 2: Shopping!
 Dag 3: Animal Kingdom
 Dag 4: Blizzard Beach
 Dag 5: Universal Studios
 Dag 6: Geen plannen
 Dag 7: MGM Studios
 Dag 8: Universal Studios
 Dag 9: Busch Gardens
 Dag 10: Geen plannen
 Dag 11: Magic Kingdom
 Dag 12: Sea World
 Dag 13: Key West
 Dag 14: Key West
 Dag 15: Magic Kingdom
 Dag 16: Epcot
 Dag 17: Cypress Gardens
 Dag 18: Islands of Adventure
 Dag 19: Cypress Gardens
 Dag 20: Terugreis

Dag 13: Key West
Ondanks de berichten over Katrina, die gisteren nog over Miami en Key West is gegaan, hebben we besloten toch naar Key West te rijden. Vanuit Orlando is dat zo'n 8 uur rijden maar de laatste 3 uur gaan over de Florida Keys en die moeten erg mooi zijn. Bij Miami aangekomen zien we al de gevolgen van hurricane Katrina: palmbomen die uit de grond zijn gerukt of afgebroken, verkeersborden liggen plat en grote overstromingen. Op de Keys lijkt het in eerste instantie wat beter.
Halverwege komen we in een regenbui terecht zoals we nog niet hebben meegemaakt. Heel langzaam rijden en hopen dat er niemand achterop klapt. Gelukkig klaart het na een half uurtje weer op. Bij Key West aangekomen waait het nog heel behoorlijk. Het hotel heeft net een uurtje weer stroom en kan ons nog niet inchecken. We rijden een rondje over het eiland en worden overal geconfronteerd met de verwoestende kracht van zo'n orkaan.
De huizen hier zijn vaak toch al niet zo stevig en er zijn hier en daar luiken ingestort en daken afgerukt. En hier was Katrina nog maar een categorie twee hurricane. Bij de verwachte aankomst aan de zuidkust van Alabama en Mississippi zal het wellicht een categorie vijf worden. Veel straten zijn overstroomd met tot 25 centimeter water. Niet echt lekker om doorheen te rijden. De boel ziet er maar troosteloos uit. Als we eenmaal in kunnen checken rusten we wat uit van de lange rit.
Wat later ziet het er alweer wat beter uit. Met man en macht worden de straten schoongemaakt en wordt weer wat van het strand hersteld. Door de storm is er natuurlijk van alles aangespoeld op het strand. We zoeken het zuidelijkste punt van de continentale verenigde staten op en we zijn daar niet de enigste. Met de aanhoudende wind op deze hoek heeft het wel iets bijzonders.
Als we bij de haven in het 'centrum' van Key West komen hebben we prachtig uitzicht op Sunset Key, waar voor een miljoen dollar nog een leuk stukje land te koop is. Het ziet er verder hier veel levendiger uit, met wat entertainment op straat en allemaal winkeltjes en restaurants. Zoals verwacht erg toeristisch allemaal maar het heeft wel iets aardigs. Eerlijk gezegd leken de Keys die we onderweg gezien hebben wat vriendelijker.
Het is niet moeilijk om een restaurant te vinden. Een vriendelijke agente beveelt ons Fogarty's aan op Duval street. Inderdaad een gezellige bar/restaurant waar ze abnormale porties serveren voor een normale prijs. Een T-bone steak van 16 ounce met verukkelijke aardappelpuree is me voor het eerst de baas. Gelukkig is het in dit land overal normaal om de rest mee naar huis te nemen.